Keikkaguru

Oppaasi elävään musiikkiin.

Archive for the month “maaliskuu, 2026”

Devine Defilement (is), Mulciber (us), Immerits @ Kuudes Linja, Helsinki 26.03.2026

Perinteistä tai perinteitä jalostavaa death metallia kuulee halutessaan elävänä harva se viikko ja harva se keikkaliiteri, kun yhtään seurailee liveskeneä. Mutta muutamaa astetta brutaalimpi ilmaisu, tai peräti slam death metal on jo harvinaisempaa herkkua todistaa kovinkaan usein lähietäisyydeltä. Toki miljoonan bändin tahkoama deathcore on mitä muodikkainta juuri nyt, mutta se on kuitenkin eri asia kuin kunnolla pehmoisilla ja kostean mutaisilla soundeilla, mutta äärisyvään kynnetty slam death. Eli kun Helsingin mainio rockvintti Kuudes Linja eli Kutska tarjosi laadukkaan kolmen bändin kattauksen slämähtävää ja nopeaa dödöä, ja kun omakin menomittari osoitti kyseiselle illalle Tsadin suuntaan, niin asiaan oli helppo suhtautua. Paikalle.

Helsingin kaduilla oli torstai-illaksi ihan kohtuullista pöhinää, mutta Kuuasema Kuutosella oli kyllä todella hiljaista. Ahdisti edes ajatella, oliko bändien edellisehtoon Turun vedolla ollut ketään paikalla. Omaan silmään ei ollut osunut mitään ulkonaliikkumis-tai huvikieltoa, joten mikä ihme jengiä vaivaa? Ymmärrän rahapulan ja varovaisuuden käyttää kalkkania huvituksiin epävarmoina aikoina, mutta jos bändi matkustaa vaikkapa Yhdysvalloista asti soittamaan vuosikymmenen kuolovedon ja paikalla on muut bändit ja ehkä meitä oikean lipun ostaneita alle viisi, niin asiaintila on surullinen. Mutta, mikä parasta, yksikään illan kolmesta bändistä ei antanut tyhjyyden ainakaan silmämääräisesti häiritä, vaan vedettiin sillä ainoalla asenteella millä tuonne ulos kannattaa lähteä; täysillä, vaikka läsnä olisi vain takaseinä.

Illan avasi lahtelainen Immerits, ja löi jumbotronille sellaiset ensimmäisen erän murskalukemat, että ihmetellä piti, oliko täällä kenen siis tarkoitus tänään olla pääesiintyjä? Immeritsin jantterit on hädintuskin kaksikymppisiä, osa alle, mutta perinnetietoinen kuolo lähtee taidokkaasti, tarkasti ja rennosti. Parillakin eri nimellä ennen nykyistä kokeillut Immerits perustettiin 2023, alla on vasta yksi demo ja yksi toissavuotinen, todella räyhäkäs EP ”Visceral Nightmares”. Kummaltakin kuultiin otantoja tasaisesti, bändin rohkeasti yli oletetun puolituntisen kellottaneessa avausslotissa, erittäin laadukkaassa myllytyksessä. Myös black metal-ryhmä Fennostanassa kannuttavan Otto Armisen perinteikkäät ja tarkat kihinät, kitaristien Aleksi Hujanen ja Pyry Pöllänen vuoronperään nykimät soolot ja ennenkaikkea Pölläsen alakertainen viemäri olivat niin mahtavaa kuultavaa, että eipä vissiin voi suomideath erittäin hyvin. Kun edelliset väsyy tai laiskistuu, niin uusia tulee tilalle. Käsi ylös, muistatteko yhtään huonoa metallibändiä Lahdesta? Kiitos, aivan oikein, kädet voi laskea. En minäkään. Jotain ne sekoittaa uimaveteen siellä. Ja kun basisti Jaakko Jääskeläinen, kuin nuori Pekka Pohjola paiskattuna kuolorykmentin eturiviin, äityi muutamin biisein peukkubassottamaan, niin siinä kohtaa viimeistään tuntui, että näillä jäbillä on paitsi annettavaa kovinkin kuluneessa skenessä, ja jos tahtovat, monia soittovuosia. Nykykunnossa Immerits voisi nyt jo tahkota Euroopan klubeja ihan suvereenisti. Esimerkiksi EP-julkaisun kolmosstyge ”Lacerated” lähti kuin konetykin putkesta, ja muutenkin Immerits lanasi 9-biisisen settinsä sillä intensiteetillä, että miettiä piti, pannaanko tästä tänään enää paremmaksi.

Pantiin kuin pantiinkin. Seuraavana vuorossa oli yhdysvaltalaisryhmä Mulciber Ohion Clevelandista, joka olikin illan bändikolmikosta se ainoa, joka oli ihan oikeasti slam. Ja kun meikämannerheimolla on postiivinen yliherkistyminen nimenomaan brutaalimmalle ja slämimmälle ajolle, niin diggailemaan joutui ihminen. Mulciber soittikin paitsi häkellyttävän lyhyen setin, mutta samalla ehkä kovimman koskaan näkemäni alle puolituntisen, genre kuin genre. Aivan mieletön mylly, lähti ns. amalgamit leegoista. Kahden kitaran yhteislanaus, tummilla ja kosteanrämeisillä soundeilla, peräti kolmen keppimiehen toimittama vuoro-ja yhteisviemäri, sekä rento esiintyminen pitivät homman herkeämättä hereillä ja mielenkiintoisena. Ja jos asia tulee 25 minuutissa selväksi, niin se riittää. Joillakin kun ei tule välttämättä kolmessa tunnissakaan. Tietenkin bändillä on myös laadukkaita döödisralleja ajella, kuten vaikkapa heti pelin jykevästi avannut, tuore sinkku ”Ashes of Gehenna”, tai aivan perkeleellisesti kurmootettu setin puolimaaston biisikaksikko ”Sati” ja ”Christ Deceiver”. Mulciber kannattaa ottaa tutkan aktiivinäytölle, jos brutalismin nykytila laadukkaimmasta päästä kiinnostelee. Bändiä ei pidä sekoittaa teksasilaiseen Mulciberiin, joka raahustaa metallin ehkä naksun blackimpää tai crustimpaa laitaa, eikä ole tällä hetkellä aktiivinen. Thank you Cleveland! Ja ehkä ensi kerralla joku uskaltautuu ostamaan oikein lipunkin, mikäli näin jäätävän kova remmi saadaan Härmään vielä joskus takaisin. Maailmassa on turhanaikaisia metallibändejä enemmän kuin kunttakuutiossa kusiaisia, mutta Mulciber, Ohio ei ole sellainen. Vasta kuusivuotiaalle bändille pitkää ikää.

Kuudes Linja on näitä Stadin keikkapaikkoja, missä tulee käydyksi aivan liian harvoin. Mitään varsinaista vikaa Kutskassa ei ole, mesta on kunnon rockliiteri, muistuttaa kovasti Lontoon Garagen yläkertaa. Ystävällinen henkilökunta, mainio ja monipuolinen ohjelmisto, erittäin aikuismaiset soittoajat ja Urquellia jääkaapissa. Aiemmin on monesti jäänyt mielentaakse jotain nirhaumaa Kuutosen soundeista, mutta nyt ei jäänyt. Ammattikorvatulpilla kun leikkasi tilan kohinät pois, niin kaikki kolme bändiä kuulostivat todella hyviltä, ja tämä on näissä lajityypeissä paljon sanottu.

Islantilaisen, vuonna 2016 Reykjavikissa perustetun kuolonpataljoona Devine Defilementin maine oli kulkenut jo vuosia bändin edellä, ja muutamasti aiemmin Suomessakin vieraillut orkka oli ollut tsekattavien listoilla jo jonkin aikaa. Clevelandin miesten blitzkrieg oli kuitenkin sitä luokkaa veretseisauttanut setti, että hieman erilaisen lähestymisen DD ei onnistunut omalla hyppyvuorollaan rimaa enää nostamaan. Bändin kuolossa on hieman enemmän core-vivahteita, joka tavallaan ehkä vielä korostuu nyt, kun tänä vuonna ryhmän eturiviin otettiin toinenkin solisti Freyr Heinssonin rinnalle, eli Daniel Alpi. Kahden laulajan vuorokurmootus nostaa deathcore-elementtejä pinnemmaksi, ja ehkä siksi levyiltä varsin tuttu Devine Defilement ei nyt onnistunut omaa intoa nostattamaan ihan piukeimmilleen. Laadukasta soitantaa, joka kulminoitui ainoaan alkuperäisjäseneen eli rumpali Stefan Fridrikssoniin, kaveri pyyhki rennosti kuin kosamiitin korkannut humppabändin sutimies, mutta ihmeellisesti ehti joka paikkaan, ja ihan ajoissa. Gaiffari on hieno esimerkki siitä, että nopeakin metallikannutus voi syntyä ilman hirvittävää touhuamista.

Devine Defilement keskitti settinsä luonnollisesti tuoreimpaan pitkäsoittoonsa ”Ruthless”, ja hyvä niin, platta on bändin tähänastisista paras ja nyanssisin. Islantilaisilla oli jopa varaa jättää soittamatta kiekon kunkuin raita ”Excreted Entity”. Tuoreen levyn raidoista polkivat tykeimmin ”Human Sewer” ja ”Abusement Park”. Yksi bändin parhaita piirteitä välittyykin biisien otsikoista, ryhmä ei ota itseään, jos sallitte, kuolemanvakavasti. Naksun alle tunnin kellottanut setti lähti käyntiin 20 minuuttia ennen ilmoitettua aikaa, kun salin illan täyttöaste ja lipunmyynnin masentava tila oli selvinnyt, bändi päätti vain aloittaa ja soittaa meille jotka oltiin ajoissa paikalla, tai paikalla ylipäätään. Setin muita huippuhetkiä, jo mainittujen ohella, olivat ”Primitive Gospel”-albumin (2021) ”Crucificial Lobotomy” ja koko homman paketoinut ”Byzantine Blinding”. Kuolo elää, ja voi hyvin. KG

Lord of The Lost (de), Ad Infinitum (ch) @ Tavara-asema, Tampere 16.03.2026

Saksalainen Lord Of The Lost julkaisi viime vuoden jälkipuoliskolla kaksiosaisen ja erittäin kunnianhimoisen albumikokonaisuuden ”OPVS NOIR I” ja ”II”, niistä jälkimmäinen ollen jo vuonna 2007 aloittaneen bändin 11. pitkäsoitto. Laakereilla ei ole lepäilty, ei ainakaan orkesterin nokkamies, laulaja ja biisinkirjoittaja Chris Harms, johon combo käytännössä erittäinkin henkilöityy. Ahkeruus palkitaan, bändillä on uskollinen seuraajakuntansa ja salit täyttyvät ympäri maailmaa, niin myös Tampereella 2026 ja vieläpä maanantai-iltana. Tarina ei kerro, oliko Tavara-aseman veto viimeistään ovelta loppuunmyyty, mutta silmämääräisesti ei oltu ainakaan kaukana. Seuraavan illan Tavastian nykäisy Helsingissä ainakin käytännössä oli.

Edellinen havainto bändistä oli loppuvuodelta 2023, mainio keikka, jota Kulttuuritalokaan ei tapahtumapaikkana kyennyt pilaamaan, mutta nyt onneksi järkkäytyi mahdollisuus tai mahku nähdä bändi huomattavasti enemmän klubimaisissa puitteissa, viime veto kun ehdottomasti jätti nälkää nähdä saksalaiset uudestaankin. Ja kun todettuna oli tuoreitten albumeiden myötä, että ei Harmsin sävelkynä nyt ainakaan tylsymässä ole. Samalla tuli korkattua ja koeponnistettua Suomen livepääkaupungin elikkäs Tampereen maailmanluokan rockvenue eli Tavara-asema. Aivan, kyllä vaan, eihän mestan korkkaamiseen mennytkään kuin rontti kolme vuotta. Miten tää on aina tämmöistä? Mutta saman tien voi todeta, että Taviksella pitää alkaa ramppaamaan, nyt on nimittäin hommat tikissä. Kaikki asiat, jotka isomman luokan rock-klubia suunniteltaessa voi ottaa huomioon, on täällä selvästikin käyty läpi. Baaritiskejä ja henkilökuntaa on riittävästi. Narikan hinta kuuluu pääsylippuun. Kaikkialta salista näkee, pöytäpaikkojakin on. Merkkaritiski on riittävän iso ja helposti saavutettavissa. Saniteetit on unisex. Yläkerta löytyy, on monia mahdollisuuksia yyberöidä artisteja. Ja kun vetoisuus on rapiat 1000 henkeä, juuri tällaista mestaa kasvavalle Tampereelle kaivattiin. Kun naapuruston Pakkahuone kuoriutuu remontista alkuvuonna 2027, kumpikin talo jatkaa keikkapaikkana toisiaan täydentäen, näin on luvattu. Ja hei, vielä yksi juttu, Tavara-asema myös kuulostaa ainakin yhden kerran perusteella erittäin hyvältä, vieläpä niinkin kovaa luukutettuna kuin nyt ajeltiin, eli kovaa. Illan avasikin parhaalta kuulostanut lämppäribändi pätkivään (lähi)miesmuistiin.

Lord of The Lost oli ottanut tälle rundille kumppaniksi ja sydänystäväksi aikuisen naisen, nimittäin upeaäänisen Melissa Bonnyn nokkaladyttaman sinfonisen metalliorkan Sveitsin Montreaux’sta, Ad Infinitum. Melissan sooloprojektista vuonna 2018 bändiksi muotoutunut rykmentti eteni toissavuonna neljänteen albumiinsa ja on varsin ahkera kiertäjä sekin. Kymmenbiisisen lämppäslottinsa aivan tehokkaasti polkenut Ad Infinitum seisoo ja kaatuu Melissan äänen ja karisman varassa, juuri muuta bändillä ei merkittävästi ole. Melissa Bonnyn salamannopeat siirtymät puhtaasta laulusta äärilaadukkaisiin kuolonmurinoihin ovat kuulemisen arvoista kamitsua, mutta lady saattaisi hyvinkin tarvita rinnalleen eturiviin pari jannua, jotka soittaisivat nykyisiä enemmän samassa bändissä kuin solistinsa. Takarivissä Niklas Muller takasi tanakat taustat, ja ihastuttavan kaikuisa snare kuului taatusti Nokialle asti. Mutta keihäsmiesten poikabändimäinen kouhaaminen häiritsi ainakin itseäni. Ehkä se olin vain minä, ja taatusti olinkin, yleisö oli Infinitumin messissä alkutahdeista lähtien poikkeuksellisenkin suopeasti. Lämmittelysetistä jäi mieleen kaksi biisiä, seitsemäntenä kuultu ”See You In Hell” ja bändin eittämättä paras ja siksi viisaasti viimeiseksi säästetty, ”Into The Night”.

Sveitsiläisten atomikello oli ollut hiukka etuajassa, Ad Infinitumin alkunauha pyörähti käyntiin 19.58 (ilmoitettu showaika 20.00), mutta saksalaisten ei ollut. Ensimmäinen kerta todennäköisesti tämäkin keikoillaramppuuhistoriassa, että bändi käppäilee lavalle sekunnilleen ilmoitettuun aikaan, 21.00.00, tähän kyeten tietenkin vain saksalaiset. Aikataulumies arvostaa ja kiittää. Lord of The Lost ei tullut (nytkään) jäähdyttelemään, se takoi läpi hirvittävällä intensiteetillä 22-biisisen setin, joka kellotti öbaut tunti neljäkymmentä. Yhtään vankia ei tarvinnut ottaa, eikä balladeja soitella, viimevuotisten raskassointisten albumien hengessä mentiin, vaikka toki settilista loi katsausta koko uraan. Ja hei, aika harvoin, jos koskaan näkee tämäntyyppistä vastaanottoa maanantaiehtoona millekkään bändille, fakta jota Chris Harms jaksoi useammassakin välispiikissä kiitellä. Ankara industrialin meining. Kun Chris Harms laittoi porukan pomppimaan, tuli tunne että olin ainoa joka ei pomppinut. Ja se on ihan hyvä tunne se.

Harmsin lisäksi bändin toinen alusta asti mukana ollut, eli basisti Class Grenayde on joutunut jättäytymään terveyssyistä kiertuetoiminnasta pois, eli bassoraidat toteutettiin muin keinoin. Muuten bändi jyskytti tutun laadukkaasti, huomiota orkesterin vääjäämättömältä nokkamieheltä viemättä. Kunnolla keikka käynnistyi ehkäpä kolmannessa biisissä ”Damage”, ja loppu olikin oikeastaan pelkkää juhlaa. ”I Hate People”, viimeisin sinkkujulkaisu jonka levyversiossa vierailee glampäällikkö Wednesday 13 lähti niin että puntit tutisi. Biisi pohjustui Harmsin pitkällä alustuksella siitä, kuinka mulkku ihminen on ihmislajeista yksi vaikeimmin siedettävistä. Eipä vissiin. Vuoden 2021 ”Judas”-albumin kaksi perättäistä raitaa, ”Priest” ja ”In The Field of Blood” edustivat erityistä laadukkuutta matkalla kohti setin puoltaväliä. Ja samantyyppinen käsittely ”Thornstar”-albumille (2018), kolme raitaa peräkkäin, niistä kaunis ”Loreley” hieman maltillisemmilla temmoilla toi hyvää vaihtelua keskisettiin. Tuskin olin ainoa paikalla, joka kuitenkin puolimalttamattomasti odotti loppukolmanneksen hittiosuutta. ”Things We Do For Love” on viimevuotisen albumiduon ehdotonta eliittiä. ”Doomsday Disco” tuntui tässä vaiheessa iltaa puolipakolliselta läpirymistelyltä, mutta sen olemassaolo settilistassa on toki helppo ymmärtää. Biisi jyrättiin jo niin murakasti, että tämän kun Tavara-aseman soundi hajoilematta kesti, niin kyllä se lupaavan paljon kestää. Kuultiin, tietenkin, bändin 2022 euroviisuedustusstyge ”Blood and Glitter”, joka taatusti notkeutti alalattian viimeisenkin puujalan. Ja kuultiin tietenkin viisukahinoissa syntynyt Käärijä-cover ”Cha cha cha”, jonka Harms aina yhtä urheasti tulkitsee kohtuuymmärrettävällä melkoselkosuomella. Ilta päättyi, niinkuin se itseoikeutetusti tällä rundilla on päättynyt yhteen 2020-luvun huikeimmista rockbiiseistä, ”Light Can Only Shine In The Darkness”, jonka kuullakseen ihan pelkästään olisi voinut olla paikalla. Saa säveltää perässä. Biisihän löytyy ”OPVS NOIR I”:ltä, jolla sen Chris Harmsin kanssa häkellyttävän tunteikkaasti duetoi Within Temptationin kertakaikkiaan ihastuttava Sharon den Adel. Nyt kunkkubiisi lähti illan päätteeksi jopa jotenkin takakenoisen toteavasti, joka tyyli sekin sopi mestaristygelle todella hyvin. Näillä mentiin siis: https://www.setlist.fm/setlist/lord-of-the-lost/2026/tavara-asema-tampere-finland-341b523.html Ilta oli paketissa, kun vielä Harms oli todennut, että takaisin tullaan joku päivä, ottakaa lupauksena. Otamme, ja kova on aie olla jälleen paikalla. KG

Post Navigation